Filmanmeldelse: New Moon

2. bok i Twilightsagaen står for tur, og New Moon tar oss med videre inn i den eventyrlige verden Bella befinner seg i. Bella har fødselsdag og fyller 18, noe som er 1 år for mye – hun er eldre enn Edward.

Filmene er basert på de fire bøkene i Twilight sagaen av Stephanie Meyer

Regi av Chris Weitz

Anmeldelse ved elev på medie- og informasjonskunnskap 2

Bella går på high school, og bor med faren sin et lite tettsted under navnet Forks. Bella og vampyrkjæresten, Edward, har vært sammen i 6 måneder, og vært uadskillelige siden den gang, i håpet om at kjærligheten deres aldri kom til å ta slutt. Uten forvarsel slår Edward opp med Bella, og forlater henne i skogen, uten å si hvor han drar. En tøff tid nærmer seg for henne, og vennene hennes lurer på om hun noen gang blir den samme igjen. I mellomtiden blir hun bedre kjent med sin barndomsvenn Jacob, men han skjuler noe… Bella lurer på om hun nok en gang har mistet en som står henne nær, og hvor langt er hun villig til å gå for å se den personen hun elsker mest?

Robert Pattisons tolkning av Edward Cullen er enestående og gjennomført. Han viser egenskapene og personligheten fra sin beste side, og det er ikke til å legge skjul på at dette lønner seg for fansen. Kirsten Stewart viser en bra forståelse av rollen, og til tross for sin motsatte personlighet, overbeviser hun seerne med glans. Tross sin unge alder får hun frem dype følelser på filmlerretet, og har allerede nådd store høyder i filmkarrieren og har ennå stort potensial. Taylor Lautner kommer ut av skallet sitt i oppfølgeren av Twilight - 30 kilo tyngre, og til alle jenters store jubel, all muscles. Taylors forståelse av karakteren Jacob er god, mens prestasjonene lyder til den unge alderen, knappe 17 år, og viser at erfaringen innen skuespilleryrket ikke er på topp. Ennå.

Personlig syns jeg filmen har gode kvaliteter, og scener som binder seg sammen til å ende i både glede, tårer, sinne og frustrasjon. Settingen kan til tider være grå og trist, og dessverre litt utdaterte spesialeffekter, men filmen redder seg bra inn med fantastiske lydeffekter som tar seerne med storm. Slutten derimot tar en brå vending, og den blir bokstavelig talt blåst over hodene våre ved å komme fort og uventet.
For de som ønsker å oppleve fantasy på sitt beste, er dette en film som er verdt og se, og som ikke minst er verdt pengene, så len deg tilbake og bli med inn i en verden fylt med tragedie og kjærlighet, vennskap og forvirrelse og ikke minst en unik opplevelse.

Terningkast

Regi av Chris Weitz

Terningkast terning 5